Khamis, 23 Disember 2021

Pembentukan Falsafah Pendidikan Guru (FPG) dan kandungannya secara yang tersurat dan tersirat


Pembentukkan Falsafah Pendidikan Guru Malaysia:

- Sebelum tahun 1982, pendidikan guru di Malaysia tidak mempunyai satu falsafah yang tersurat dalam bentuk dokumentasi.

- Pendidikan guru yang ada segerak selari dengan matlamat negara yang dinyatakan dalam Laporan Pelajaran seperti Penyata Razak(1956) dan Laporan Rahman Talib(1961)

- Pada tahun 1982, Kementeriaan Pendidikan Malaysia telah menggubal dan mendokumentasikan Falsafah pendidikan Guru dengan rasmi. Ia digubal bertujuan menjadi panduan bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan(FPK) . FPG menjelaskan jenis guru yang diperlukan oleh negara kita.

- Di Malaysia, faslfah pendidikan guru digubal berdasarkan model konseptual pendidikan guru:

Model Konseptual Pendidikan Guru


Model Konseputal Pendidikan melibatkan tiga aspek asas iaitu:

1) Pengetahuan – dikaitkan dengan perkembangan dan kepentingan dalam kehidupan.

2) Kemahiran – merangkumi kemahiran menggunakan bahan-bahan pelajaran dengan hasrat untuk meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran.

3) Nilai-Nilai Murni – Merujuk kepada perlakuan nilai murni, pengamalan guru yang penyayang dan mempunyai nilai-nilai integriti yang tinggi.


Pernyataan Kandungan FPG:



Keterangan Kandungan FPG:

KANDUNGAN
KETERANGAN

Berpekerti mulia

  • Guru yang bersedia meletakkan kepentingan utama kepada pihak atau orang lain (murid, ibu bapa, masyarakat dan negara) melebihi diri sendiri dan keluarga.

Contohnya:  guru sentiasa memberi pertolongan secara ikhlas walau apa jua keadaan tanpa mengharapkan balasan.

Berpandangan progresif dan saintifik

  • Guru yang sentiasa berfikiran positif, proaktif, inovatif dan motivatif. Guru mempunyai minda yang kehadapan dan sentiasa memperkembangkan pengetahuan dan kemahirannya. Sentiasa berusaha mencari dan mengguna idea, kaedah dan bahan baru dalam melaksanakan bidang tugas.

Contohnya: guru sentiasa berusaha mempelbagaikan teknik mengajar untuk memastikan keberkesanan PDP sentiasa lancar dan mudah difahami oleh murid-murid.

Bersedia menjunjung aspirasi negara

  • Guru yang sentiasa meletakkan hasrat dan matlamat negara sebagai yang terpenting dan utama. Mendahulukan kepentingan negara dalam melaksanakan tugas-tugas yang diamanahkan.

Contohnya: guru sentiasa taat akan arahan dan mengutamakan dasar Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Menyanjung warisan kebudayaan negara

  • Meletakkan diri sebagai role model untuk mengelakkan nilai-nilai yang menjadi warisan kebudayaan negara agar menjadi teladan kepada murid, ibu bapa dan masyarakat.

Contohnya: guru sentiasa menjaga kelakuan sepanjang masa.

Menjamin perkembangan individu

  • Sentiasa memberikan keutamaan dan memastikan setiap murid diberikan peluang untuk kembangkan potensi secara menyeluruh dan bersepadu yang merangkumi aspek intelek, rohani, emosi dan jasmani, secara terbimbing dalam aktiviti pembelajaran dan aktiviti kokurikulum.

Contohnya: murid bebas memilih subjek elektif, aktiviti kokurikulum dan  mengemukakan idea yang bernas.

Memelihara satu masyarakat yang bersatu padu

  • Guru perlu mengekalkan keharmonian dalam masyarakat majmuk dengan menekankan unsur bersatu padu dalam aktiviti yang dijalankan dan memastikan murid-murid pelbagai kaum sentiasa berinteraksi antara satu sama lain.

Contohnya: guru sentiasa menerapkan elemen perpaduan apabila mengajar di dalam kelas dan juga dalam aktiviti kokurikulum.

Memelihara suatu masyarakat yang  demokratik

  • Sentiasa memberikan peluang kepada murid-murid untuk membuat keputusan dan berlaku adil dalam membuat keputusan serta bertindak berasaskan pertimbangan wajar.

Contohnya: guru sentiasa memberi nasihat dalam membuat sebarang keputusan.

Memelihara suatu masyarakat yang progresif

  • Memberi penekanan kepada aspek inovatif, kreatif, analitikal, kritikal, holistik, bersepadu dalam melaksanakan tugas bagi membentuk murid yang dapat berfikiran secara progresif  dan  saintifik. Guru perlu menekankan kaedah inkuiri-penemuan dan kaedah dapatan bagi memupuk sifat gemar menyiasat dan mereka cipta.

Contohnya: dapat melahirkan guru dan murid yang berfikiran jauh dan berwawasan dalam kehidupan.

Memelihara suatu masyarakat yang berdisiplin

  • Memastikan keharmonian, keselamatan dan keamanan menerusi penerapan nilai etika dan peraturan yang mesti dipatuhi oleh murid agar membentuk masyarakat yang cemerlang dan berdisiplin.

Contohnya: guru berusaha untuk menerapkan semangat cintakan kemerdekaan dalam diri setiap murid.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Selamat Datang ke Blog Kumpulan 5

  Selamat Datang ke Blog Kumpulan 5