Pembentukkan Falsafah Pendidikan Guru Malaysia:
- Pendidikan guru yang ada segerak selari dengan matlamat negara yang
dinyatakan dalam Laporan Pelajaran seperti Penyata Razak(1956) dan Laporan
Rahman Talib(1961)
- Pada tahun 1982, Kementeriaan Pendidikan Malaysia telah menggubal
dan mendokumentasikan Falsafah pendidikan Guru dengan rasmi. Ia digubal
bertujuan menjadi panduan bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan(FPK) . FPG menjelaskan jenis guru yang diperlukan oleh negara kita.
- Di Malaysia, faslfah pendidikan guru digubal berdasarkan model
konseptual pendidikan guru:
Model Konseptual Pendidikan Guru
Model Konseputal Pendidikan melibatkan tiga aspek asas iaitu:
1) Pengetahuan – dikaitkan dengan perkembangan dan kepentingan dalam
kehidupan.
2) Kemahiran – merangkumi kemahiran menggunakan bahan-bahan pelajaran
dengan hasrat untuk meningkatkan kualiti pembelajaran dan pengajaran.
3) Nilai-Nilai Murni – Merujuk kepada perlakuan nilai murni, pengamalan
guru yang penyayang dan mempunyai nilai-nilai integriti yang tinggi.
Pernyataan Kandungan FPG:
Keterangan Kandungan FPG:
KANDUNGAN | KETERANGAN
|
Berpekerti mulia |
Contohnya: guru sentiasa memberi pertolongan
secara ikhlas walau apa jua keadaan tanpa mengharapkan balasan. |
Berpandangan progresif dan saintifik |
Contohnya:
guru sentiasa berusaha mempelbagaikan teknik mengajar untuk memastikan
keberkesanan PDP sentiasa lancar dan mudah difahami oleh murid-murid. |
Bersedia menjunjung aspirasi negara |
Contohnya: guru
sentiasa taat akan arahan dan mengutamakan dasar Kementerian Pendidikan
Malaysia (KPM). |
Menyanjung warisan kebudayaan negara |
Contohnya:
guru sentiasa menjaga kelakuan sepanjang masa. |
Menjamin perkembangan individu |
Contohnya:
murid bebas memilih subjek elektif, aktiviti kokurikulum dan
mengemukakan idea yang bernas. |
Memelihara satu masyarakat yang bersatu padu |
Contohnya:
guru sentiasa menerapkan elemen perpaduan apabila mengajar di dalam kelas dan
juga dalam aktiviti kokurikulum. |
Memelihara suatu masyarakat yang demokratik |
Contohnya:
guru sentiasa memberi nasihat dalam membuat sebarang keputusan. |
Memelihara suatu masyarakat yang progresif |
Contohnya:
dapat melahirkan guru dan murid yang berfikiran jauh dan berwawasan dalam
kehidupan. |
Memelihara suatu masyarakat yang berdisiplin |
Contohnya:
guru berusaha untuk menerapkan semangat cintakan kemerdekaan dalam diri
setiap murid. |
Tiada ulasan:
Catat Ulasan